Når maden bliver for stærk

Af Rhoda Boone

Du kender det sikkert godt. Du har arbejdet hårdt for at lave den helt rigtige ret. 'Åh nej, jeg skulle aldrig have givet den det sidste skud chili og i panik overvejer du et kort øjeblik at starte forfra. Det er der ingen grund til Rhoda Boone har samlet en bunke gode råd til, hvordan du kan redde middagen - og måske endda gøre den endnu bedre:

1. KØL NED MED MEJERIPRODUKTER
Stoffet capsaicin er det der giver brændende fornemmelse i chili. En af de bedste måder at skabe modvægt til capsaicin er ved at bruge mejeriprodukter: sødmælk, fløde, yoghurt eller creme fraiche virker som regel. I en snæver vending kan kokosmælk også bruges.

2. DEN SØDE REDNINGSKRANS
Sukker hjælper også med at neutralisere chiliens styrke. Prøv at tilsætte til sukker eller honning for at afbalancere for stærke retter.

3. BULK UP THE OTHER INGREDIENTS Diffuse the heat by adding more of the major components of the dish. That might mean more broth, meat, or vegetables, depending on what you are making. Or improvise and add grated carrots, squash, or potatoes to soak up some of the spice.

4. SERVE WITH STARCH Offer something neutral in flavor to temper the spiciness of your meal. Pasta, rice, bread, couscous, or grains are all good choices to serve with a spicy main.

5. TILSÆT LIDT SYRE
Syreholdige væsker som eddike, citron- eller limesaft, ja selv hakkede tomater, kan også reducere noget af chilismagen. Brug hvad der passer til din rets ingredienser.

6. NUT BUTTER COULD BE YOUR SECRET WEAPON If the flavors are compatible—maybe an Asian noodle dish like pad thai—try stirring in some tahini, peanut or almond butter. The fat content in nut butters can help extinguish the flame.

NÆSTE GANG...
...kan du passende undgå at stå i samme situation ved at lidt chili ad gangen og smage hen ad vejen. Husk at væsken i simreretter fordamper langsomt mens de koger og smagene bliver mere koncentrerede.

Læs hele artiklen af Rhoda Boone på www.epicurious.com